Most Popular Cat Food


Antibiotik Terramycin Untuk Kucing Sakit Mata!

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Entri kali ini berkaitan dengan tips dan kesihatan untuk sicomel tentang penggunaan antibiotik sakit mata yang dikenali "Terramycin". Mungkin diantara anda tidak pernah mendengar atau mencuba ubat seperti ini atau masih ragu-ragu dengan keberkesananya, bukan?

Kali ini kami akan cuba huraikan penggunaan, kelebihan dan keberkesanan "Antibiotik Terramycin" untuk sicomel yang menghidapi mata merah (pink eye) atau "Conjunctivitis". Mata merah (pink eye) atau "Conjunctivitis" akan kami huraikan untuk entri yang akan datang nanti.




Nama ubat:
Oxytetracycline Hydrochloride with polymyxin B Sulfate (Terramycin with polymyxin B)

Bahan-bahan aktif:
Terramycin Ophthalmic Oitment with polymyxin B mengandungi 0.5% oxytetracycline dan 10,000 units Polymyxin B per gram sterile petrolatum base.

Larutan 1% dalam air adalah berasid (pH 2.5). Ini berpotensi dikurangkan dalam penyelesaian yang lebih berasid pH daripada 2 dan adalah cepat dimusnahkan oleh hidroksida alkali.

Oxytetracycline kimia yang ditetapkan sebagai 4-(Dimethylamino)-1, 4, 4a, 5, 5a, 6, 11, 12a - hexahydroxy - 6 - metil -1, 11- dioxo - 2- naphthacenacarboxamide dan mempunyai formula molekul C22 H24 N2 O9

Berat molekul daripada hidroklorida oxytetracycline adalah 496.90. Ianya adalah tidak berbau, pahit, crystalline berserbuk kucing yang mudah larut dalam air. Ia membentuk satu penyelesaian dalam air yang keruh atau disebabkan pembebasan oxytetracycline base.

Sulfat polymyxin B ialah serbuk putih atau berwarna 'buff', hygroscopic powder, tidak berbau atau berbau sedikit. Ia adalah sangat larut dalam air dengan penyelesaian 2% dan menghasilkan pH 5 hingga 7.

BUTIRAN KLINIKAL:
Tanda-tanda terapeutik
- Terramycin dengan Polymyxin B ophthalmic Oitment ditunjukkan dalam rawatan jangkitan okular yang melibatkan konjunktiva atau kornea yang terdedah dengan mikroorganisma luaran.

 Posologi dan kaedah rawatan
- Terramycin dengan Polymyxin B ophthalmic Oitment ini disapu dengan kuntiti yang kecil (kira-kira 1cm). Penyediannya perlu disapu pada kawasan yang dijangkiti dan digunakan 4 hingga 6 kali sehari sehingga jangkitan itu dibersihkan dan luka pulih sepenuhnya. Ini mungkin mengambil masa dari satu hari hingga beberapa minggu bergantung kepada jenis dan keadaan jangkitan.

- Elakkan pencemaran pada hujung tiub apabila menggunakannya.

Kesan tindakbalas
- Memberi kesan tindakbalas pada mata yang dijangkiti dan menunjukkan hipersensitif pada komponen ubat yang disapu.

Harga terramycin ini cuma RM15.00 sahaja tidak termasuk kos pos laju

Berminat boleh hubungi atau whatsapp kami di talian seperti berikut atau datang terus ke premis kami di alamat seperti berikut:

Kedai Haiwan Peliharaan & Aksesori,
ZUL & AZIZI PETS CENTRE,
No.21-G, Jalan PUJ 3/4,
Taman Puncak Jalil,
43300 Bandar Seri Kembangan,
Selangor

Jika anda mempunyai aplikasi sistem waze, anda juga boleh menaip "zul & azizi pets center". Dan sistem waze akan menunjukkan jalan menuju kearah premis kami nanti. Hanya ikut laluan dari sistem waze sahaja nanti. Selamat membeli belah di premis kami.....


0 Komen untuk "Antibiotik Terramycin Untuk Kucing Sakit Mata!"
 
Copyright © 2015 Zul & Azizi Pets Centre - All Rights Reserved
Template By - Modified By ZAPC